folyamatosan bővülő oldal

Az És még… oldalon különböző csoportosításokat találnak az előhívás/emplotment kiállítás koncepciójához kapcsolható további olvasmányokról. A csoportosítások egy-egy specifikusabb kérdést járnak körül, esetleg egy a kiállításhoz szempontjából releváns személy szemszögét tükrözik. Nagyjából kéthetente frissítjük a további olvasmányok listáját, szem előtt tartva a nézők, olvasók javaslatait, amennyiben bővítenék a válogatást. A következő emailcímre küldhetik bibliográfiai javaslataikat: elohivas@ludwigmuseum.hu

      

continuously augmented page

The page And… contains different groupments of further readings related to the concept of the előhívás/emplotment exhibition. The groups proposed on the subpage focus on specific issues, and are for instance created reflecting the view point of certain close contributors to the exhibition. The page will be revised every two weeks to refresh the reader’s list taking in account the viewers/readers’ suggestions, should they wish to complete the selection of references. We will await your bibliographical suggestions at the following address: elohivas@ludwigmuseum.hu

 

előhívás | felhasznált irodalomemplotment | references

A kiállítás kutatási fázisában néhány alapmű segítette a kurátorok munkáját, egyes elemeket megtalálnak a Könyvtár menüpont alatt. | During the research phase of the exhibition, some basic references helped the curators’ work, some of them are to be found in the Library section.

Bibliográfia

Rutherford, Anne. “Film, trauma és az enunciatív jelen”. Fordította: Szalai Virág. Apertura 15/3 (2020): 1–24.

Bibilography

Bennett, Jill. Empathic Vision: Affect, Trauma, and Contemporary Art. Stanford, Calif.: Stanford Univ. Press, 2005.

Alexander, Jeffrey C., Ron Eyerman, Bernhard Giesen, Neil J. Smelser, and Piotr Sztompka. Cultural Trauma and Collective Identity. Berkeley: University of California Press, 2016.

Siegert, Nadine. “Aesthetic Autopsy. Collective Memory and Trauma in Contemporary Art from Angola”. Artl@S Bulletin 7/1 (2018).

White, Hayden. “Historical Emplotment and the Problem of Truth”. Postmodern History Reader, edited by Keith Jenkins (1997)

MúzeumpedagógiaMuseum Education

Bibliográfia

Bibilography

Armstrong, Jackie. Museums Must Become More Trauma Informed. Art Museum Teaching website, August 3, 2020. // https://artmuseumteaching.com/2020/08/03/museums-must-become-more-trauma-informed/

Dewhurst, Marit and Keonna Hendrick. Dismantling Racism in Museum Education. Journal of Folklore and Education. 2016, 3:25-30. // https://jfepublications.org/article/dismantling-racism-in-museum-education/

Laird, Ross. Mental Health Considerations for Museums. An Emerging Field of Practice and Discovery. Ross Laird website, June 23, 2021. // https://www.rosslaird.com/articles/mental-health/mental-health-considerations-for-museums/

Lewis, Sarah. Vision & Justice: Guest Editor’s Note. Aperture Magazine 223, February 23, 2016. // https://aperture.org/editorial/vision-justice/

 

 

Művész-interjúkArtist interviews

Beszélgetések az Előhívás kiállításban résztvevő művészekkel: interjúk, podcastek és egyéb formátumok… || In conversation with the artists participating to the exhibition Emplotment: interviews, podcasts and other formats…

Bibliográfia

Bibilography

Művészeti metodológiákArtist Methodologies

A traumaforrások és traumafeldolgozás lehetőségeinek feltérképezése különböző művészeti perspektívákon keresztül. | Mapping the different possibilities of processing trauma sources through artistic perspectives.

Bibliográfia

Gadó Flóra. 2021. “A művészi újrajátszás. Performatív múltfeldolgozási gyakorlatok.” Műértő XXIV. 4–5 , p. 14.

Bibilography

Blackson Robert. 2007. “Once More … with Feeling : Reenactment in Contemporary Art and Culture.” Art Journal / College Art Association of America 66.2007 1 28-40.

Cramerotti Alfredo and Lauren Mele. 2021. “Conflict Reporting.” Third Text 248–62. https://doi.org/10.1080/09528822.2021.1873003.

Demos T. J. “The Haunting. Renzo Marten’s Enjoy Poverty.” Demos T. J and Leah Whitman-Salkin. 2013. Return to the Postcolony : Specters of Colonialism in Contemporary Art. Berlin: Sternberg Press., p. 97-123

Wodiczko Krzysztof. 2014. “The Transformative Avant-Garde. A Manifest of the Present.” Third Text 111–22. https://doi.org/10.1080/09528822.2014.887253.

Traumaforrások és részvételen alapuló művészeti gyakorlatokTrauma Sources and Participatory Art Practices

Válogatás traumaforrások és részvételen alapuló művészeti gyakorlatok közti összefüggéseket vizsgáló szövegekből | A selection of texts analysing the connections between trauma sources and participatory art practices

Bibliográfia

Horváth Kata, Oblath Márton. 2015. A performatív módszer. Budapest: Káva-Anblokk-Parforum

Bibilography

Ali Atteqa. 2019. “A Room for All. Communal Experiences as Art in the Middle East and North Africa.” Third Text 709–26. https://doi.org/10.1080/09528822.2019.1667612.

Bishop Claire. 2012. Artificial Hells : Participatory Art and the Politics of Spectatorship. London: Verso Books.

 

Trauma és emlékezetTrauma & Memory

Trauma és emlékezet egyértelműen összefonódik… | Trauma and memory obviously intertwine…

Bibliográfia

Bibilography

Kaltenbeck, Franz, and Peter Weibel. Trauma und Erinnerung = Trauma and memory: cross-cultural perspectives. Wien: Passagen Verlag, 1998.

Történelmek szembesítéseChallenging Histories

A történelmi rétegződés feltárásához vezető út | The road leading to the revealing of historical layers

Bibliográfia

Junghaus Tímea. 2013. “Az ‘Episztemikus Engedetlenség’ : Omara Kék Sorozatának Dekolonializált Olvasata.” Ars Hungarica 39.2013 3 S. 302-317. 

Bibilography

András, Edit. “An Agent that is still at Work. The Trauma of Collective Memory of the Socialist Past.” Writing Central European Art History – PATTERNS_Travelling Lecture Set 2008/2009, ERSTE Foundation, WUS Austria, 2008

Pharaon, Sarah, Sally Roesch Wagner, Barbara Lau, and María José Bolaña Caballero. “Safe Containers for Dangerous Memories.” The Public Historian,37, no. 2 (May 2015): 61–72.

Smith, Laurajane. Uses of heritage. London: Routledge, 2010

Kiállítások trauma és művészet kapcsolatárólExhibitions on the relation between trauma and art

Válogatás a trauma és a művészet kapcsolatát vizsgáló kiállításokból | Selection of exhibitions analysing the relation between trauma and art

Bibliográfia

Bibilography

 

Telling Tales 

  1. május 21. – június 20. | May 21 – June 20, 1998 

Ivan Dougherty Gallery / The University of New South Wales College of Fine Arts, Sydney 

  1. Szeptember 26. – November 2. | September 26 – November 2, 1999 

Neue Galerie Graz, Graz / AUT. In cooperation with Ivan Dougherty Gallery, The University of New South Wales, College of Fine Arts, Sydney, Australia 

Curated by: Jill Bennett (AUS), Jackie Dunn (AUS) 

https://www.museum-joanneum.at/en/neue-galerie-graz/exhibitions/exhibitions/events/event/2269/telling-tales-1 

 

Dream & Trauma 

Works from the Dakis Joannou Collection, Athens 

  1. június 29 – október 4. | June 29 – October 04, 2007

KUNSTHALLE wien, hall 2 and MUMOK, Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig, Hofstallung 

In cooperation with Deste Foundation For Contemporary Art, Athens 

Curators: Edelbert Köb (Director MUMOK), Gerald Matt (Director Kunsthalle Wien), Angela Stief (Kunsthalle Wien) 

https://kunsthallewien.at/en/exhibition/dream-trauma/ 

 

In the Aftermath of Trauma: Contemporary Video Installations 

  1. január 31. – április 20 | January 31–April 20, 2014

Mildred Lane Kemper Art Museum / Washington University in St. Louis, USA 

Curated by Sabine Eckmann, William T. Kemper Director and Chief Curator 

https://www.kemperartmuseum.wustl.edu/exhibitions/9156 

 


Psychic Wounds: On Art & Trauma 

  1. február 6. – 2021. november 28. | February 6, 2020 – November 28, 2021

The Warehouse, Dallas / USA 

Curated by Gavin Delahunty 

https://thewarehousedallas.org/exhibition/psychic-wounds-on-art-trauma/ 

 

Difficult Pasts. Connected Worlds 

  1. november 28. – 2021. február 7. | November 28, 2020 – February 7, 2021 

Latvian National Museum of Art (LNMM).  

Produced by the Latvian National Museum Latvian Centre for Contemporary Art (LCCA) and the 

Latvian National Museum of Art (LNMM). 

Curated by Ieva Astahovska and Margaret Tali.  

https://lcca.lv/en/exhibitions/exhibition–difficult-pasts–connected-worlds-/#izstade 

 

Wordless — Falling Silent Loudly 

  1. április 16. – augusztus 1. |April 16 — August 1, 2021

Japanisches Palais / The Staatliche Kunstsammlungen Dresden (SKD), Dresden / DEU 

https://japanisches-palais.skd.museum/en/exhibitions/wordless-falling-silent-loudly/ 

National Gallery of Art, Vilnius 

  1. április 29 – augusztus 28. | April 29 – August 28, 2022

Curators: Ieva Astahovska, Margaret Tali, Eglė Mikalajūnė 

https://sharedfutures.eu/en/exhibitions/difficult-pasts-connected-worlds/ 

 

Chilf Mária olvasmánylistájaMária Chilf's reading list

Bibliográfia

Bauer, Joachim: A testünk nem felejt. Kapcsolataink és életmódunk hatásai génjeink és idegrendszerünk működésére. Ursus Libris, Bp., 2011

Herman, Judith: Trauma és gyógyulás. Az erőszak hatása a családon belüli bántalmazástól a politikai terrorig. Háttér–Kávé–NANE Egyesület, Bp., 2003

Menyhért Anna: Elmondani az elmondhatatlant. Trauma és irodalom. Anonymus–Ráció, Bp., 2008

Pintér Judit Nóra: A nem múló jelen. Trauma és Nosztalgia. L’Harmattan, Bp., 2014

Ullmann Tamás: A narratív, a traumatikus és az affektív szubjektivitás. In Bujalos István et al. (szerk.): Az identitás alakzatai. Pesti Kalligram, Bp., 2013

Sebald, W. G.: Austerlitz, Európa, Bp., 2007

Bibilography

Bennett, Jill: Empathic Vision: Affect, Trauma, and Contemporary Art. Stanford University Press, Stanford, 2005

 

 

A HAVEIT Collective olvasmánylistájaHAVEIT Collective's reading list

Az alábbi lista a HAVEIT tagjait inspiráló filmek, videók, versek egy válogatását tartalmazza. “Mielőtt megalkottuk volna a Kollektívát, rengeteg mindent néztünk, nagyon szerettük a filmeket, a színházat. A Haveit munkássága alatt próbára tettük saját magunkat: rájöttünk, hogy az egyszerű igazság nagyon fontos a művészi fejlődésünkben.”

 

These are some of the movies, videos, poems that inspire the members of HAVEIT. “Before creating the Collective, we used to watch a lot of things and we had great love for dramatic arts, films, theatre. While working with Haveit we challenged ourselves: we have realized that the simple truth is very important in our artistic journey.” (HAVEIT)
And to quote Virginia Woolf: “To look life in the face. Always to look life in the face and to know it for what it is. At last to know it. To love it for what it is, and then, to put it away. Always the years between us. Always the years. Always the love. Always the hours.”

Bibliográfia

Bibilography

Rist, Pipilotti. Ever Is Over All, 1997.
Two-channel video (color, sound)
4:07 min. Dimensions variable. Sound: Anders Guggisberg and Pipilotti Rist. Collection of the Museum of Modern Art, New York
https://www.moma.org/collection/works/81191

Solanas, Valerie. The SCUM Manifesto. Phoenix Press, 1968.
https://www.ccs.neu.edu/home/shivers/rants/scum.html
From the back cover of the Phoenix Press booklet: „Valerie Solanas’ SCUM Manifesto was written in 1967 and published in 1968, the year she shot and wounded Andy Warhol. The text used here is that of the 1983 edition of the Manifesto that was published by the Matriarchy Study Group.”

The Hours. Director: Stephen Daldry. 2002, colour, 1:50:00.

Toomer, Jessica. Giulia Tofana, the Italian serial poisoner who became a legend. Syfy Wire. October 21, 2020.
https://www.syfy.com/syfy-wire/giulia-tofana-the-italian-serial-poisoner-who-became-a-legend?amp

Di Prima, Diane. Revolutionary Letters.
REVOLUTIONARY LETTER #7 ,#13, #16, #49
https://theanarchistlibrary.org/mirror/d/dd/diane-di-prima-revolutionary-letters.pdf
(This version published 2005 without permission, and is based on the 3rd edition of the work by City Lights)
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=7PvEaSLY5L0

Paul Priestley / Art History School. Hilma af Klint: The Life of an Artist. 2021
https://arthistoryschool.com/portfolio-item/hilma-af-klint/
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=6ab_QfeL4u4

Bausch, Pina. Café Müller / Tanztheater Wuppertal. May 20, 1978 – Opernhaus Wuppertal.
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=bgBPFPOXbrU

Korine, Harmony. Act Da Fool. 2010, colour, 4′. (Proenza Schouler’s Fall/Winter 2010)
https://iffr.com/en/iffr/2011/films/act-da-fool
http://www.harmony-korine.com/work/actdafool/

Tilda Swinton stars in an exclusive film for Dazed filmed by Glen Luchford and styled by Katy England. Dazed & Confused, Editorial, Glen Luchford, Katy England, May 2010.
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=VOnHleUZ2ls

 

 

 

 

 

Susana Pilar Delahante Matienzo olvasmánylistájaSusana Pilar Delahante Matienzo's reading list

“In a world where people are trying to steal your history, attack your cause, dismiss your voice and/or live on you, you have to look inside yourself, listen to your voice and move forward no matter what. This is what I am committed to doing.”
(Susana Pilar Delahante Matienzo, 2022)

Bibliográfia

Bibilography

Prōtocollum 2017/2018. Berlin: Dickersbach Kunstverlag, 2017. /// https://protocollum.org

Rodríguez Espinosa, Roselin. Susana Pilar: Reclaiming Space through Performance. Contemporary And (C&) – America Latina website, July 13, 2022. /// https://amlatina.contemporaryand.com/editorial/susana-pilar-reclaiming-space-through-performance/

Lax, Thomas J. – Delahante Matienzo, Susana Pilar. Susana Pilar Delahante Matienzo in Conversation with Thomas J. Lax. post – MoMA, May 13, 2020. /// https://post.moma.org/susana-pilar-delahante-matienzo-in-conversation-with-thomas-j-lax/

Van Velsen, Vincent. Een leven onder dreiging. Metropolis M#6, 2019, pp. 51-53. /// https://www.metropolism.com/nl/

Banz Claudia, Cornelia Lund, Beatrace Angut Oola, Adama Paris, Jaqee, Sunny Dolat, Njoki Ngumi, Noliwe Rooks, Marite Tshani and Cheikha Sigil. Connecting Afro Futures : Fashion X Hair X Design. Bielefeld Germany: Kerber Verlag, 2019.

Mott Laura, Tania Bruguera, Riccardo Dalisi, Marsha Miro, Germano Celant, U hwa I, Yongwoo Lee, Taylor Renee Aldridge, Park Seo-Bo and Valdés Figueroa Eugenio. Landlord Colors : On Art Economy and Materiality First, ed. Bloomfield Hills MI: Cranbrook Art Museum, June 2019.

Transition: The magazine of Africa and the Diaspora, # 127, 2019, pp. 116-125

Bishop Claire. Artificial Hells : Participatory Art and the Politics of Spectatorship. London: Verso Books, 2012, p. 147.

Krejs Christiane and Ursula Maria Probst. Touch the Reality : Rethinking Keywords of Political Performances. Nürnberg: Verlag für Moderne Kunst, 2016, p. 110

Andrii Dostliev és Lia Dostlieva olvasmánylistájaAndrii Dostliev and Lia Dostlieva's reading list

Bibliográfia

Bibilography

Dostliev, Andrii; Dostlieva, Lia. 28 kilos of Crimea. Working with traumatic experience in art. Eurozine, 9 November 2020. https://www.eurozine.com/28-kilos-of-crimea/

Dostlieva, Lia. Grain, Ink, and Stones: The Story of Ukrainian Hunger. e-flux Journal, Issue #128, June 2022. https://www.e-flux.com/journal/128/473737/grain-ink-and-stones-the-story-of-ukrainian-hunger/

Hirsch Marianne. The Generation of Postmemory : Writing and Visual Culture After the Holocaust. New York: Columbia University Press. 2012